NovembeR ANDAGTEN

Et anker til livets sejlads

“Det håb er som et anker for sjælen; det er urokkeligt og sikkert”
Hebræerbrevet kapitel 6 vers 19

Et skib har et anker ombord, som benyttes til at holde det fast i stormvejr, eller så det ikke skal drive rundt, hvis det får motorstop. Ankeret kastes i havet og sidder fast på havets bund, så det holder skibet fast. Det ved enhver sømand og fisker.

Livet er som en sejlads, og mennesker kan ikke klare sig uden et anker til livets sejlads. Vi må have et anker og vide, at vi ved at benytte det bliver holdt fast i livets op- og nedture og redder os i stormvejret. Det anker hedder håb. Et menneske uden håb driver rundt uden at have mening med livet og ender med at gå til grunde.

Du og jeg må have et anker i livet, og Gud, som har skabt os, har givet os sådan et anker. Det kan vi læse i Hebræerbrevet kapitel 6 vers 17-20 hvor der står:

“Da Gud med al tydelighed ville vise arvingerne til hans løfte, hvor urokkelig Hans vilje er, så indestod Han for det med sin ed; dermed skulle vi i disse to urokkelige kendsgerninger, som udelukker, at Gud lyver, have en sikker trøst, vi som har taget vor tilflugt til at gribe det håb, som ligger foran os. Det håb er som et anker for sjælen; det er urokkeligt og sikkert og rækker ind bag forhænget, hvor Jesus gik ind som en forløber for os, idet Han blev ypperstepræst for evigt på Melkisedeks vis.”

Gud har givet os et håb, som vi kan gribe efter. Han har, som vi læser i ovenstående vers, lovet, at den som tager sin tilflugt til Jesus og det håb, som Han giver om evigt liv, han får det. For Gud kan ikke lyve, og Han lover, at den, der griber det, får det. At gribe det er ganske enkelt at bede Gud om at give os håbets anker.

Det håb er urokkeligt og sikkert på grund af Ham. Derfor holder det dig fast, for der er ikke noget, der kan rokke Ham. Det kan nok føles usikkert, ligesom når besætningen ligger på havet i stormvejr og spørger sig selv om ankeret og tovet til ankeret holder. De høje bølger og stormen gør os naturligt bange og utrygge, men det forandrer jo ikke ankerets og tovets styrke. Sådan er det også med håbets anker. Det er ubrydeligt, også selvom vi kan blive bange og spørger os selv, om det nu også holder. Guds løfte er en sikker trøst. Du og jeg må gribe efter håbet i Jesus Kristus og blive ved med det. Så grib det. Regn med det.

Del denne andagt

Andre opslag

Kontorelev til Administration

Til vores hovedkontor i Vejle søger vi en Kontorelev Leder du efter en spændende elevplads, hvor du får en alsidig læretid og stærke faglige kompetencer? Så

Læs mere »