Månedens andagt

Guds stemme

Alle gav de ham deres bifald og undrede sig over de nådefulde ord, som udgik af hans mund.”
Lukasvangeliet kapitel 4

Vi læser i Lukasevangeliet kapitel 4 vi om, da Jesus besøgte byen Nazaret, hvor han var vokset op. Han gik ind i synagogen, og man bad ham læse disse ord fra Esajas bog i det gamle testamente:

Herrens ånd er over mig,
fordi han har salvet mig.
Han har sendt mig
for at bringe godt budskab til fattige,
for at udråbe frigivelse for fanger og syn til blinde,
for at sætte undertrykte i frihed,
for at udråbe et nådeår fra Herren.

Da Jesus havde læst, lagde han bogen væk og sagde bare nogle få ord om, at idag var dette skriftord gået i opfyldelse. Og så sker der noget underligt. Folk bliver enormt glade for ham. Der står: Alle gav de ham deres bifald og undrede sig over de nådefulde ord, som udgik af hans mund.

Jesus forklarer dem ikke teksten. Han holder ikke et langt foredrag og underviser heller ikke. Han siger bare noget. Han lukker bare sin mund op. Det er alt. Hvad sker der?
Jesus er selve de ord teksten fra Esajas taler om. Ja, det er gamle profetiske ord. Men nu er de ikke gamle ord længere. De er blevet til en person: Jesus Kristus. Det, der blev lovet fra gammel tid, er nu kommet til dem i en lyslevende person. Bare det at høre hans stemme har i tilhørerne skabt den enorme glæde, der er i teksten fra Esajas bog.
Om lidt er det jul igen. Vi fejrer det, den gamle tekst fra Esajas fortæller om. Jesus er ikke bare ord; han er det gode budskab til fattige, han er frigivelsen for fanger, han er syn til blinde, han er de undertryktes frihed, og han er selve nåden fra Gud.
Nogle stemmer gør mere ved os end andre. Savner du en af dine kære og hører hans/hendes stemme, bliver du glad. Bare det at høre stemmen gør noget ved dig. Det er ikke så meget det, der bliver sagt, men bare det at høre stemmen. Det var det, der skete inde i synagogen. De hørte en stemme, der skabte noget godt og trygt i dem.
Læs teksten fra Esajas igen. Læs den for dig selv. Det er ord til dig fra Gud. Guds stemme, som første gang lod sig høre på denne jord julenat. En babys pludren, men dog en stemme fra livets Gud.

Del denne andagt

Del på facebook
Del på twitter
Del på print
Del på email

Andre opslag

Månedens andagt December

Månedens andagt Guds stemme “Alle gav de ham deres bifald og undrede sig over de nådefulde ord, som udgik af hans mund.” Lukasvangeliet kapitel 4

Læs mere »

Sømandsmissionær til Ilulissat

Skal du være Sømandsmissionær i den Nordgrønlandske by Ilulissat? ANSØGNINGSFRIST UDLØBET Stillingen er på fuld tid og ønskes oprettet i for en periode på mindst

Læs mere »

Sømandsmissionær til Nordjylland

Indenlandsk sømandsmission søger Sømandsmissionær i Nordjylland ANSØGNINGSFRIST UDLØBET Sømandsmissionær til Aalborg/Thyborøn Vær med i et spændende, selvstændigt og målrettet arbejde i den maritime verden. Området

Læs mere »

Sømandsmissionær i Østdanmark

Indenlandsk sømandsmission søger Sømandsmissionær i Østdanmark ANSØGNINGSFRIST UDLØBET Sømandsmissionær til Sjælland og Bornholm Vær med i et spændende, selvstændigt og målrettet arbejde i den maritime

Læs mere »

Souchef på Grønland

Vi søger en souchef Til aasiaat og nuuk sømandshjem ANSØGNINGSFRIST UDLØBET Sømandshjemmene på den grønlandske vestkyst, Nuuk og Aasiaat, søger souschefer med særligt ansvar for

Læs mere »

Værtspar til Avannaa

sØMANDSMISSIONEN SØGER vÆRTSPAR TIL HOTEL AVANNAA I ILULISSAT ANSØGNINGSFRIST UDLØBET Vores visioner Ilulissat er en af de vigtigste fiskeribyer i Grønland. Derfor ønsker vi at

Læs mere »
Luk Menu
简体中文DanskEnglishFilipinoDeutschहिन्दीBahasa IndonesiaItalianoРусскийEspañol