Af Hanne Baltzer
Den 1. september anløb Kongeskibet Dannebrog Fredericia i strålende sol og med begejstrede danskere til at tage imod Hendes Majestæt Dronning Margrethe. Ombord var også Jakob Jørgensen, som er premierløjtnant og driftsofficer på Kongeskibet Dannebrog. Sammen med 8 andre officerer, 7 sergenter, 2 konstabler og 39 værnepligtige udgør han besætningen, hvis fornemste opgave er at sørge for, at hver detalje, hver millimeter på Kongeskibet har et perfekt udtryk, en optimal funktion, og at arbejdet udføres med præcision og passion. Traditionen med sommertogterne skriver sig tilbage til Kong Christian den 10. Også i dag bruger Dronningen Dannebrog til at skabe kontakt til alle dele af Rigsfællesskabet.
Rollemodel
Kongeskibet Dannebrog er Flådens skib nr. 1, hvor Dronningens Jagtkaptajn fører kommandoen. Han udstikker linjen for en værdibaseret ledelsesstil ombord, hvor der lægges vægt på professionalisme, samarbejde og forandringsparathed. Dannebrog tjener som officiel og privat residens for den kongelige familie på sommertogt i Danmark, eller når de er på oversøiske officielle besøg. Kort fortalt handler det om at eksponere Kongeskibet, når regenten er ombord. Derfor fremstår skibet pudset og skinnede flot. Skibet anløber altid havn til aftalt tid, mandskabet møder præcist og gør en dyd ud af, at alt fungerer.
”Som officer er jeg rollemodel for de værnepligtige. Det handler om at have en adfærd, som man gerne vil have, de tager til sig. Ikke kun sige det, men også gøre det i praksis. Det er vigtigt at udvise ledelse og retning for at opretholde trivslen ombord. Når de værnepligtige kommer her, kan de den grundlæggende adfærd til søs, men forskellige rutiner, procedurer og traditioner ombord lærer de undervejs,” forklarer Jakob Jørgensen. Han har været ansat på Kongeskibet siden juni 2022. Ombord har han ansvar for skibets motorer og sikkerhed i forbindelse med væsker som vand og brændstof. Han er uddannet maskinmester fra Aarhus og har desuden taget moduler i militærledelse.
Fagligt interessant
Han leder syv medarbejdere – en konstabel og seks værnepligtige. De har en faglig uddannelse og mindst fire års erfaring som smed, elektriker eller mekaniker for at kunne arbejde i Kongeskibets maskinrum, der ofte er et varmt sted med mindst 30 grader. Skibet er fra 1932, så der er nok at vedligeholde. Fagligt set er det en interessant opgave: ”Det er spændende med de atypiske opgaver, der kan opstå i maskinen. Ting forgår med tiden, men de erfarne øjne skal gerne kunne se, hvad der kan være på vej af fejl og dermed ofte afbøde dem, inden de opstår. Det meste udstyr er fra 1980’erne, hvor man udskiftede maskinrummet, mens skibet er fra 1932,” siger Jakob Jørgensen. Han er dagligt i maskinrummet, hvor hans mandskab kan deres metier.
Dansk besætning
Forskellen mellem Kongeskibet og andre skibe er, at opgaven er så meget anderledes: ”Vi sejler med landets regent, så vi skal være præsentable. Fx maler vi ikke kun skibet for at vedligeholde det. Vi ved, at udtrykket er vigtigt.
Ombord er vi kun danske statsborgere, og det gør noget ved kulturen, sammenholdet og det sociale miljø. Vi er inddelt i tre grupper: officerer, sergenter og menige. Hver gruppe spiser for sig, men vi spiser den samme mad, så det er der ingen forskel på. Typisk socialiserer man inden for den gruppe, man er en del af. Officerer og sergenter har hver sin messe, mens de værnepligtige har et cafeteria, som er deres frirum.
Skibet er inddelt i tre divisioner; teknik, forsyning og operationel med en tæt kontakt mellem divisionerne.
Sejladsperioden varer typisk fra april-oktober, hvor der arbejdes stort set uden fridage, og uden mere end en uges ferie, hvis majestæten er bortrejst. Man kan godt have fri med tilkaldevagt. Der er altid to på vagt – en vagthavende officer og en vagthavende sergent, samt skift af værnepligtige. Skibet er aldrig helt alene.
Vinterhi og begejstring
Kongeskibet Dannebrog er i vinterhi i Frederikshavn. Når kommandoen stryges efter et togt, er det tid for vedligehold og tømning af en del af skibets interiør. Det er Jakob Jørgensen ansvarlig for. Skibet skal i dok, der skal males i de rigtige farver og måske ommøbleres indenfor, maskinen skal efterses osv. ”Det er mit job at koordinere den store opgave med de mange detaljer. Jeg identificerer fejlene, mens andre så bruger deres erfaring på at udbedre dem.”
Jakob Jørgensen er tydeligt stolt af sit job: ”Jeg kan lide Kongehuset og den interessante opgave regent og Kongehus løser ved at være gode repræsentanter for Danmark. Jeg er sikker på, at det tilfører landet værdi. Det er derfor en unik mulighed at kunne arbejde her, for der er kun ét kongeskib! Jeg kan også lide dyderne ombord – det pæne udtryk, ceremonierne, repræsentationerne, traditionerne og den fælles indsats for, at alt fungerer tilfredsstillende.”
På spørgsmålet om sikkerhedsfare siger han: ”Alle ombord er clearet til forskellige sikkerhedsniveauer. Jeg frygter aldrig for sikkerheden, for vi har vagthold, der tager sig af den, og det har jeg fuld tillid til. Desuden holdes fortrolighedsniveauet uden problemer. Er noget konfidentielt, respekterer man det.”
I box 1
Værdisæt for samarbejde på Kongeskibet Dannebrog
PROFESIONALISME
- Vi er gode rollemodeller
- Vi kan vores håndværk
- Vi er ansvarsbevidste og træffer beslutninger på baggrund af grundige overvejelser og sund fornuft.
FORANDRINGSPARATHED (Mod)
- Vi er positive overfor nye udfordringer
- Vi kommer selv med initiativer
- Vi accepterer fejl og lærer af dem
SAMARBEJDE (Fællesskab)
- Vi behandler alle med respekt og værdighed
- Vi er konstruktive, åbne og ærlige
- Vi udviser tillid til hinanden
- Vi giver udtryk for vores meninger
- Vi er helhedsorienterede
- Vi værner om et godt arbejdsmiljø
- Vi værner om hinandens ve og vel (Hjælpsomhed)
I box 2
Dannebrog blev bygget i 1931-1932 på Orlogsværftet i København, som afløser for hjuldamperen Dannebrog fra 1879. Det er designet til at kunne sejle rundt i hele Rigsfællesskabet.
Skibets skrog er bygget af stål i nittet konstruktion på et tværskibs spantesystem, skibet har klipperstævn og elliptisk hæk. Siden 1932 har Kongeskibet Dannebrog sejlet mere end 800.000 sømil.
Kongeskibet Dannebrog
Længde overalt (fra spidsen af bovsprydet til agterkanten af hækken): 78,4 meter
- Bredde: 10,4 meter
- Dybgang: 3,9 meter
- Mastehøjde: 23 meter
- Maskineri: To B&W Alpha Diesel på hver 870 hk, drivende to skruer med variabel stigning